GARANTIES VS VRIJWARINGEN

De garantie

Men hoort vaak de termen ‘Garanties’ en ‘Vrijwaringen’ tijdens een overname proces. Wat is nu het verschil? Garantie worden verstrekt ten aanzien van nog onbekende feiten uit het verleden. Natuurlijk mogen partijen afspraken maken over een minimale hoogte, om onnodige tijd en kosten verspilling te voorkomen.

De vrijwaring

Tijdens een boekenonderzoek (Due Dilligence) komen feiten aan het licht, zoals bijvoorbeeld een claim van een klant en of mogelijke belastingnaheffing waarvan de financiële consequenties juist wel of niet zijn te overzien. Men kan hier afspraken over maken in de koopovereenkomsten (Sales Purchase Agreement ook wel bekend als een SPA).’

Het verschil is dus: onbekende (garanties) versus bekende (vrijwaringen) zaken.

De verkoper is vaak met name geïnteresseerd in de prijs, hoe hoger hoe beter. Wat is de waarde van een hoge prijs als dit later verrekend moet worden met een hoge claim? Dek je risico’s goed af middels garanties en vrijwaringen. Met DUTCH CF staat u er als ondernemer niet alleen voor. Ga naar www.dutch-cf.nl voor meer informatie neem contact met ons op: yang@dutch-cf.nl

Meer blog items

Het verkopen van uw bedrijf: een emotioneel proces.

De verkoop van een bedrijf is zowel een zakelijke als emotionele reis, waarbij ondersteuning en aandacht voor rouwverwerking essentieel zijn. DUTCH Corporate Finance biedt begeleiding om een succesvolle verkoop en een vervullende toekomst te realiseren.

Een pre-exit strategie voor ondernemers

Pre-exit biedt ondernemers de kans om geleidelijk delen van hun bedrijf aan investeerders te verkopen voor financiële stabiliteit en groeimogelijkheden, maar brengt ook mogelijke nadelen met zich mee, zoals beperkte opbrengsten en verlies van controle.

Is Coolblue nog steeds zo “Cool”?

Coolblue, opgericht vanuit een studentenkamer in 1999, groeide uit tot een internationaal e-commerce succesverhaal. Het bedrijf, bekend om zijn ongeëvenaarde klantenservice, breidde uit naar België en Duitsland. Ondanks een stijgende omzet zag Coolblue de winstmarges dalen door toenemende concurrentie en operationele uitdagingen. De geplande beursgang werd uitgesteld vanwege marktonzekerheden. Terwijl Coolblue zich blijft aanpassen aan een veranderend retail landschap, wordt de haalbaarheid van gratis retourzendingen en lage prijzen in twijfel getrokken.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier